ایمنی در کارگاه ساختمانی به معنی ایجاد اوضاع و احوال شرایطی است که از وقوع سانحه جلوگیری می کند و باعث پیشگیری از وارد شدن صدمه های مالی و جانی به کارفرما و پیمانکار می شود. در ادامه همراه شرکت مهندسی ژوپین باشید تا با مسئله ایمنی در کارگاه های ساختمانی آشنا شوید. 

علت هایی که باعث وقوع حادثه می شوند:

1- ضعیف بودن در آموزش دادن به افراد 

2- سهل انگاری در حین انجام کار 

3- غیر استاندارد بودن ابزار و وسایل و تجهیزات کارگاهی  

4- اشکال و نقص فنی در ابزار و ماشین آلات و ...

مقاله مرتبط : با انواع سقف ساختمانی آشنا شوید

ایمنی در کارگاه ساختمانی بر اثر فعالیت های پرخطر و سخت ساختمانی مانند گودبرداری، داربست و تخریب کردن، ساخت و بازسازی و ... از ملزومات اولیه شروع به کار است. یکی از مهم ترین موارد ایمنی در کارگاه های ساختمانی استفاده از کفش و کلاه ایمنی کار می باشد.

کلمه HSE مخفف شده عبارت سلامت و ایمنی و محیط زیست است. سازمان های مختلف که حمایت از محیط زیست را به عهده دارند با به کارگیری قوانین و اصول ایمنی در هنگام کار، اصول و سیستم های مدیریتی خود را تعیین کردند که به این سیستم (HSE) گفته می شود.

توجه نکردن به قوانین این سیستم باعث وارد شدن خسارات و هزینه های سنگینی به شرکت ها می شود و پیمانکاران برای پیشگیری از حوادث، باید آن ها را رعایت کنند. مهم ترین کاربرد HSE تامین امنیت تجهیزات، تاسیسات و کارکنان یک کارگاه ساختمانی می باشد.

بیشتر بخوانید : ممیزی انرژی در ساختمان چه کاربردی دارد؟

ایمنی در ماشین آلات ساختمانی

در تجهیزات کارگاه باید تمامی وسایلی که مربوط به حفاظت از کارکنان است از جمله تجهیزات ماشین آلات در مقابل عوامل اقلیمی فراهم شود. همچنین باید تسهیلات موردنیاز برای اقامت، تهیه آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم و ... در اختیار کارکنان قرار گیرد. تمامی کارگاه های موجود و چه کارگاه هایی که در آینده ایجاد می شوند باید قوانین و مقررات مربوط به حفاظت و بهداشت کار را مورد توجه قرار دهند.

ایمنی بهداشت محیط کارگاه

نیاز های مهم کارکنان ازجمله خوراک، مسکن و بهداشت باید در محل کارگاه به بهترین نوع تهیه شود. همچنین محل مناسب برای صرف غذا و زمان کافی برای خوردن آن باید برای پیمانکار یا کارفرما اولویت داشته باشد. محل سکونت کارکنان باید محیط مناسبی باشد که از سرما و گرما، باد، باران و.. آنان را در امان بدارد. کارفرما یا پیمانکار باید تعداد کافی سرویس بهداشتی و حمام  برای استفاده کارکنان تدارک ببیند.

خواهید پسندید : مجری ذیصلاح کیست؟

ایمنی تاسیسات و ماشین آلات

استفاده صحیح از ماشین آلات و تاسیسات عامل مهمی برای جلوگیری از رخ دادن حادثه است که همواره باید ماشین آلات تحت نظر افراد با مهارت و آموزش دیده رانده شود تا کمترین خسارات وارد شود. نکته مهم این است که تمام ماشین آلات و ابزار مورد استفاده در کارگاه های ساختمانی باید دارای نشان استاندارد باشند.

نکات طلایی در ایمنی کارگاه ساختمانی

کارگران باید مجهز به کلاه و کفش ایمنی باشند و با توجه به شرایط کاری، سایر وسایل حفاظتی همچون دستکش، ماسک، کمربند و ... مطابق آیین نامه ها دراختیار آنان قرار بگیرد.

تمامی محل های عبور که باعث حادثه می شوند به طور مثال پرتگاه ها، سطح های شیب دار و ... باید حتما نرده کشی شود.

از کار کردن کارکنان در هنگام وزش باد شدید و بارندگی یا یخ زدگی سطح باید جلوگیری شود.

در نقاطی که سطح شیب دار دارند باید مانع هایی وجود داشته باشد که از افتادن ابزار و کارکنان جلوگیری کند.

کارکنانی که در بام های شیبدار با شیب بیش از 20 درجه مشغول کار هستند باید از طناب و کمربند ایمنی استفاده نمایند.

در هنگام نصب ستون ها یا تیر های آهن، قبل از جداکردن نگه دارنده آن باید حداقل نصف تعداد پیج و مهره با جوشکاری لازم انجام شود.

آشنا شوید : طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

برای بالابردن تیرآهن ها باید از طناب های محکم و یا از کابل های ضخیم دارای استحکام بالا استفاده شود.

هنگام بارش شدید و طوفان از نصب تیرهای فلزی جلوگیری کنید

از قراردادن بار و تکیه آن به بنایی که هنوز کاملا سفت نشده است خودداری شود.

کارگران را نباید به بالابردن ابزار سنگین به وسیله نردبان مجبور کرد.

بیشتر بخوانید :
منابع :